Dietetyka Pediatryczna logo Dietetyka Pediatryczna

Zdrowie kształtuje się w dzieciństwie

Amarantus z kaszą jaglaną i owocami gotowany na soku jabłkowym. Dobry przykład śniadania dla dzieci z atopowym zapaleniem skóry oraz anemią. Dlaczego warto wprowadzić nasiona amarantusa do diety dziecka?

Amarantus z kaszą jaglaną i owocami gotowany na soku jabłkowym. Dobry przykład śniadania dla dzieci z atopowym zapaleniem skóry oraz anemią. Dlaczego warto wprowadzić nasiona amarantusa do diety dziecka?

Kilka faktów o amarantusie i skwalenie.

Spożywanie nasion amarantusa wpływa korzystnie na skórę, ponieważ zawierają one skwalen. Skwalen natomiast jest składnikiem płaszcza lipidowego ludzkiej skóry i pełni w skórze funkcje naturalnego emolienta oraz nawilżacza. Ze względu na duże stężenie w skórze, skwalen jest cennym  składnikiem wielu kosmetyków. Przykładowo jest częstym składnikiem kremów na atopowe zapalenie skóry. Przyspiesza bowiem wzrost nowych komórek, jest skuteczny w gojeniu starych i nowych blizn.

Nasiona amarantusa (inna nazwa to szarłat) są bogatym źródłem białka (14,9%), błonnika (4,5%), a także tłuszczu (7,1%). Białko natomiast z amarantusa ma bardzo dobry skład biologiczny (przewyższającym białko soi), ponieważ zawiera wszystkie niezbędne dla organizmu aminokwasy egzogenne. Nasiona zawierają także liczne biopierwiastki, głównie wapń, fosfor, potas, magnez, żelazo, jod. Należy pokreślić, że zawartość żelaza jest znacznie wyższa niż w ziarnie pszenicy, nasionach roślin strączkowych, szpinaku i mięsie. Z tego też względu nasiona szarłatu są wykorzystywane w diecie osób z objawami anemii.

Gdzie znajdziemy skwalen?

Najwyższą zawartość skwalenu znajdziemy w nasionach i oleju z amarantusa oraz oliwie z oliwek, stąd też te produkty są zalecane w większych ilościach u osób z atopią.

Polecam przepis na śniadanie lub podwieczorek z wykorzystaniem amarantusa.

Składniki:

  • Pół szklanki nasion amarantusa (można mniej)
  • 2 łyżki kaszy jaglanej
  • 1 szklanka soku jabłkowego, opcjonalnie trochę wody
  • 1 łyżka jogurtu naturalnego
  • Odrobina cukru lub miodu do smaku
  • mus owocowy: jabłkowy, z mango, jagodowy
  • opcjonalnie owoce: pokrojone jabłko, brzoskwinia, nektaryna, borówki

Nasiona amarantusa i kaszę jaglaną gotujemy w soku jabłkowym z dodatkiem wody. Mieszamy często. Odstawiamy na chwilę, aż nasiona wchłoną płyn. Dodajemy jogurt, owoce, mieszamy, a całość polewamy ulubionym musem.

O nas


Witamy Was. Tu Ania i Kasia, i to my tworzymy tę stronę. Pasjonuje nas medycyna żywieniowa, głównie żywienie dziecka w zdrowiu i chorobie. Kochamy dzieci i chcemy dla nich jak najlepiej i jak najzdrowiej. Stąd też dzielimy się z wami wiedzą zdobytą podczas studiów z zakresu dietetyki pediatrycznej. Interesuje nas tylko najnowsza i sprawdzona wiedza oparta na faktach. Staramy się być na bieżąco z postępem nauk medycznych, a nasze artykuły piszemy zgodnie z tzw. 'evidence-based medicine'. Skupiamy się na przekazywaniu rzetelnej wiedzy, zdrowych, rozsądnych dietach, zapobiegających alergiom, chorobom autoimmunizacyjnym, onkologicznym, czy tak powszechnym chorobom metabolicznym. Pomagamy rodzicom zrozumieć, jak poprzez prawidłowe odżywianie można zapewnić dzieciom zdrowe dorastanie, zwiększyć odporność, wpłynąć na prawidłowy rozwój intelektualny i fizyczny. Dziecko zasługuje na szczęśliwą przyszłość, którą przede wszystkim daje zdrowie, a MY chcemy wam w tym pomóc. Zostańcie z nam na dłużej. Zapraszamy również do naszej poradni online.

Współpraca ze specjalistami z dziedziny medycyny, dietetyki i zdrowego odżywiania